Trouwen in een 1,5 meter-samenleving

De meeste bruidsparen kiezen ervoor hun bruiloft te verplaatsen naar 2021, maar wist je dat trouwen in een 1,5 meter samenleving ook heel mooi en uniek kan zijn? Toch een optie om over na te denken als je liever niet wilt verplaatsen door een kindje wat op komst is, geloofsovertuiging, famillieleden met een korte leververwachting of omdat de gekozen datum gewoon heel speciaal is voor jullie.  In deze blog geef ik wat ideeën over hoe je dit zou kunnen aanpakken.

“Trouwen in een 1,5 meter samenleving kan heel mooi en uniek zijn”

Ceremonie

De algemene regel is dat er met 30 personen getrouwd mag worden met inachtneming van 1,5 meter afstand tussen elke persoon, uitgezonderd huishoudens. Toch heeft elke gemeente een eigen beleid gemaakt op deze regel. Check dus eerst bij de gemeente wat de regels zijn. Misschien kun je alleen nog maar op het gemeentehuis trouwen of is het toch mogelijk te trouwen op jullie gewenste trouwlocatie. 

Tussen jullie en de ambtenaar kan voldoende afstand gehouden worden, zorg er wel voor dat jullie een eigen pen bij jullie hebben om te tekenen, dit geldt tevens voor jullie getuigen. Deel verder vooraf met jullie gasten waar ze moeten gaan zitten, zodat dit snel en met 1,5 meter afstand geregeld kan worden. Zorg er ook voor dat musici voldoende afstand kunnen houden. 

“Stuur je gasten vooraf een pakketje met desinfectiegel en handschoentjes. Hierbij kun je ook weddingwants of bellenblaas doen voor een mooi effect na de ceremonie”

Het feliciteren kan door middel van een groot applaus, dat klinkt geweldig! Laat vervolgens de gasten weer per huishouden omstebeurt vertrekken uit de ruimte en zorg dat zij meteen door kunnen lopen naar de ruimte waar getoost wordt. Een ceremoniemeester kan dit goed begeleiden.

De mensen thuis

Alle bruiloftsgasten die er niet bij kunnen zijn kijken thuis mee via een videoverbinding. Zo kunnen er zelfs een onbeperkt aantal mensen meekijken naar jullie ceremonie, nodig uit wie je wilt! Stuur ze vooraf nog een leuk pakketje met wat te eten en te drinken.

“Eloping kan ook. Je trouwt lekker samen of stiekem”

Toost en Taart

In een zaal

LET OP: hiervoor moet wel weer de horeca open zijn.

Voor ieder huishouden staat er een statafel /tafel klaar, welke anderhalve meter uit elkaar staan. Hierop heeft de bediening alvast voor iedere persoon een glaasje bubbels gezet en een stukje taart. De bakker heeft een dummie gemaakt van de onderste twee lagen van jullie bruidstaart, zodat jullie het bovenste, echte, deel kunnen aansnijden voor het moment en voor de foto’s natuurlijk.  Hierna lekker samen toosten en taart eten! 

Buiten

Voor elk huishouden is een setting gemaakt afhankelijk van jullie thema, uiteraard weer op 1,5 meter afstand van elkaar. Hierbij kun je denken aan kleden op de grond, hooiballen om op te zitten, picknicktafels, bistrosetjes, bedenkt het maar! Ook zijn de bubbels en de taart weer vooraf klaargezet voor iedere persoon. Het taart aansnijden gebeurt op dezelfde manier als in het stukje hierboven beschreven. 

“Je kunt in plaats van de bruidstaart ook voor mini sweet tables kiezen, waarbij er voor elk huishouden wat heerlijke lekkernijen op tafel staan”

The drive-in

Na de ceremonie gaan jullie in een leuk tentje staan. Hier komen vervolgens al jullie gasten langs rijden in de auto, zo kunnen ze jullie op gepaste afstand feliciteren. Tijdens de rit kunnen ze een stukje taart pakken en een lekker drankje. Hieruit kan natuurlijk ook een geweldig ’toeterorkest’ onstaan als felicitatie. Voor de toespraken die mensen willen doen huur je een groot videoscherm, zo kan iedereen meekijken naar wat ze voor jullie hebben ingesproken.

mini-sweet-table

Borrel

Na de toost en de taart is er natuurlijk altijd een borrelmoment. Hieronder een aantal tips hoe jullie dit kunnen vormgeven

In de zaal

LET OP: hiervoor moet wel weer de horeca open zijn.

Laat de drankjes door de obers op aparte tafels zetten of op de bar, de mensen kunnen dan zelf hun drankjes pakken. Dit geldt ook voor de hapjes.

Buiten

Maak allemaal kleine barretjes waar mensen hun drinken kunnen gaan pakken of zorg dat er voor elke setting een grote teil staat met ijs en drankjes erin. De hapjes kunnen in schalen op anderhalve meter van de setting worden neergezet, zodat de gasten deze zelf kunnen gaan pakken.

“Maak een leuk ‘lovehouse’ waar jullie gasten even met jullie kunnen kletsen door middel van een plexiglas wand tussen jullie en jullie gasten in zoals bij All you need is love.”

Diner

LET OP:  voor een deel van deze ideeën moet wel weer de horeca open zijn.

Ook hier kun je weer kiezen voor tafels per huishouden die 1,5 meter uit elkaar staan. Wil je samen aan een lange tafel dineren zou je ervoor kunnen kiezen om elke keer enkele stoelen ertussen te laten. Wil je echt al het risico voorkomen laat je het diner bij al jullie gasten thuisbezorgen en eet je samen via een videoverbinding, dat is natuurlijk wel wat minder leuk.

Fotoshoot

Jullie mogen gewoon dichtbij elkaar komen, dus dit is geen probleem! De fotograaf kan prima 1,5 meter afstand houden. Foto’s met famillie en vrienden worden wel lastig, dus deze zou je een andere keer moeten doen. Wie weet heeft de fotograaf nog wel creatieve oplossingen hiervoor!

Feest

Dat feest zou ik toch zeker wel verplaatsen. Op 1,5 meter afstand met elkaar dansen is toch niet zo handig en ook echt niet leuk. Maar….. je hebt dan nog iets om naar uit te kijken! Wat dacht je van een knalfeest tijdens jullie 1 jarig huwelijksjubileum?! Zet deze datum alvast in optie bij je trouwlocatie.

Trouwen in een 1,5 meter samenleving is dus niet ideaal, maar je kunt er iets heel origineels van maken! Overleg wel altijd even met het RIVM en de gemeente! Heb je een weddingplanner of professioneel ceremoniemeester? Laat hem/haar overleggen met RIVM en gemeente, zij hebben hier al ervaring mee.

“Sluit de dag af met een mooie vuurwerkshow i.p.v. het feest”

vuurwerkshow

Comments

  1. Marie says

    Het lijkt me inderdaad gek om in deze tijd te gaan trouwen. Een feest waarbij men afstand van elkaar moet houden is natuurlijk niet ideaal. En bruiloft vieren in de natuur is waarschijnlijk een optie die momenteel populair is!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join us on Instagram

Copyright © 2024 Weddingplanner en ceremoniemeester Limburg · Theme by 17th Avenue