Trouwen, wat moet ik allemaal regelen?

Trouwen, wat moet ik allemaal regelen?

Je hebt net een ontzettend romantisch aanzoek gehad, dus jullie gaan trouwen! Gefeliciteerd! Nu ga je naar Google en zoek je wat er allemaal mogelijk is voor jullie trouwdag en wat je allemaal moet regelen. Ik wil je graag een beetje op weg helpen met deze blog.

Trouwen, waar te beginnen?

Wanneer jullie besloten hebben te gaan trouwen zijn er een aantal zaken nodig, anders kun je immers niet trouwen. Dit zijn de gemeente waar jullie trouwen, de trouwambtenaar, het trouwboekje en 2 getuigen. Zodra je aan die punten hebt voldaan kun je in principe trouwen. De meeste bruidsparen willen toch wat meer dan alleen een wettelijk huwelijk, dus gaan we in dit artikel in op alle anderen zaken die mogelijk zijn voor je trouwdag.

Terug naar inhoudsopgave

huwelijksaanzoek

Trouwlocatie, waar moet je op letten?

In Nederland zijn er ontzettend veel trouwlocaties. Hierbij kan je denken aan kastelen, landgoederen en hoeves. Velen van deze trouwlocaties zijn ook een officiële trouwlocatie voor de gemeente. Zo hoef je niet eerst voor de gemeente te trouwen in een stoffig gemeentehuis, maar kun je meteen trouwen op de locatie van jullie dromen. Deze officiële trouwlocaties hebben vaak ook veel ervaring met trouwen en bieden daarom totaalpakketten aan, uiteraard altijd op maat te maken naar jullie wensen. Wil je kennismaken met trouwlocaties in jou regio? Kijk dan eens op toptrouwlocaties Zij hebben 4 keer per jaar een open toptrouwlocatie route, waarbij je vooraf je route helemaal kan plannen en hiermee de leukste trouwlocaties in de regio kan spotten. Zoek je een trouwlocatie in de provincie Limburg maak dan gebruik van ons luxe verwenweekend met trouwlocatietour!

Waar moet je nu op letten?

  • Is de capaciteit van de door jullie gekozen ruimtes voldoende voor het aantal genodigde gasten?
  • Heeft de locatie voldoende parkeerplaatsen of kunnen deze eventueel bijgeboekt worden?
  • Is de trouwlocatie rolstoelvriendelijk (zo nodig)?
  • Zijn er voldoende toiletten aanwezig?
  • Wanneer jullie buiten trouwen is er dan ook een back-up plan bij slecht weer?
  • Welke spullen levert de locatie en wat moeten jullie zelf verzorgen?
  • Zien jullie voldoende elektriciteitspunten? Eventueel ook buiten? (denk aan DJ en dergelijke)
  • Heeft de locatie beperkingen met betrekking tot geluid?
  • Mag bepaalde decoratie niet gebruikt worden?
  • Is er een koeling beschikbaar voor de bruidstaart?
  • Hebben ze een evacuatieplan?
  • Mag je eigen trouwleveranciers regelen of zit je vast aan bepaalde trouwleveranciers?

Trouwfotograaf, waar let je op?

Trouwfotograven zijn er veel in Nederland en ook per regio. Zij verschillen allemaal in prijs, maar vooral ook in stijl. Het allerbelangrijkste is om een fotograaf te kiezen die het beste past bij jullie stijl, jullie trouwen immers maar 1 keer! Maak daarnaast ook duidelijk afspraken met jullie trouwfotograaf over hoeveel uur hij/zij aanwezig is op jullie trouwdag en hoe jullie de foto’s aangeleverd krijgen. Bekijk het filmpje om nog meer tips te krijgen van een professionele trouwfotograaf!

Terug naar inhoudsopgave

Videograaf, voor een toffe film van jullie bruiloft

Een videograaf zie ik als een extra optie wanneer je gaat trouwen. Vaak laten bruidsparen alleen de ceremonie filmen, zodat zij deze later nog terug kunnen kijken. Tijdens de ceremonie worden immers vaak mooie teksten voorgedragen door de trouwambtenaar of door jullie zelf natuurlijk. Uiteraard kun je ook de gehele dag laten filmen en deze naderhand laten omzetten in een mooie clip van jullie trouwdag. Vraag je dan wel af of dit het geld waard is voor jullie. Je laat immers, na jullie trouwdag, eerder foto’s zien aan gasten dan dat je hen vraagt een stukje (of de gehele) film te kijken van jullie huwelijk.

Hieronder enkele voorbeelden van trouwfilmpjes gemaakt door: Videograaf Assem Producties

Terug naar inhoudsopgave

Decoratie op je trouwdag? Huur een trouwstylist in!

Er zijn dienstverleners die van het stylen van bruiloften hun beroep hebben gemaakt en ik moet zeggen, dan ziet het er ook helemaal super uit! Terwijl jij lekker ontspannen in de make-up en bij de kapper zit, zorgen zij ervoor dat de jullie trouwlocatie helemaal omgetoverd wordt in de stijl van jullie huwelijk. Hierbij kun je denken aan het ophangen van lampionnen, pompons, ballonnen, slingers, maar ook het stylen en dekken van dinertafels. Verder zorgen zij ervoor dat alles op de juiste plek staat en precies op elkaar is afgestemd.

Bruidstaart, Sweet Table of Cupcakes?

Bruidstaart

Het maken van een bruidstaart is een vak apart. Een bruidstaart is immers een heel ander soort taart dan een verjaardagstaart. Vaak bestaat een bruidstaart uit verschillende lagen en worden deze versierd met fondant, marsepein, chocolade of merengue. Daarna worden er nog versieringen aangebracht, zoals bloemen van fondant, echte bloemen, parels, Icing, vlokken, linten of linten van fondant.

Het aantal lagen hangt af van jullie wensen en het aantal gasten met wie de taart gedeeld zal worden. Een bruidstaartspecialist weet precies hoeveel bruidstaart er nodig is voor een bepaald aantal gasten en kan jullie ook helpen met hoe de bruidstaart eruit zou moeten zien. Dit doen zij door middel van het maken van een ontwerp met jullie samen.

Bekijk hier hoe dit gedaan wordt bij Eclair gebak

Sweet Table

Wanneer jullie niet zo zijn van de bruidstaart of wanneer jullie een klein aantal gasten hebben, kan een Sweet Table uitkomst bieden. Je krijgt dan een hele tafel met allerlei verschillende lekkernijen.

sweet-table
styling-table

Cupcakes

Zijn jullie niet zo van de taart, maar wel helemaal fan van die schattige cupcakes? Ook dit kan natuurlijk op jullie bruiloft! Vaak kiest een bruidspaar er dan voor een kleine taart te maken voor het aansnijdmoment en deze bovenop een etagere te zetten. De rest van de etagere wordt dan gevuld met cupcakes.

Terug naar inhoudsopgave

cupcakes

Welke trouwjurk past bij mij?

De trouwjurk is voor een vrouw ontzettend belangrijk. Enkele tips:

  1. Zoek naar inspiratie in magazines en op internet, zodat je weet wat je mooi vindt.
  2. Lees mijn blog: In 5 stappen naar de perfecte trouwjurk, zodat je weet wat voor trouwjurk bij jou past.
  3. Neem maximaal 4 mensen mee tijdens het passen. Meningen zijn goed, maar niet teveel, want dan bestaat de kans dat je teveel beïnvloed wordt
  4. Kies de jurk waar je verliefd op wordt en zeg niet eerder ‘Yes to the dress’
  5. Maak duidelijke afspraken met de bruidsmodezaak over pasafspraken en wanneer de jurk klaar is.

eetje

Een bruidszaak vraagt meestal een aanbetaling van 50% van de totaalprijs van de jurk

eetje

Bij sommigen bruidsmodezaken mag je maar 5 jurken passen tijdens een afspraak

bruidsjurk
bruidspaar

Tip

Stuur als bruid een foto van je jurk naar de herenmodezaak, zodat zij het pak kunnen afstemmen op jou jurk.

trouwpak

Trouwpak

Als man kan je ervoor kiezen om een trouwpak te kopen of om deze geheel op maat te laten maken. Maatpakken zijn meestal duurder dan standaard trouwpakken, maar zitten wel beter. Kies een pak dat je mooi vindt en dat bij je past. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Je hebt pakken met een broek, blouse en jasje, maar je kunt er ook voor kiezen om er nog een gilletje onder te doen. Daarnaast kun je nog de keuze maken tussen een stropdas of strikje.

Is een ceremoniemeester nodig?

Het is fijn als jullie tijdens jullie trouwdag onbezorgd kunnen genieten, dus vraag iemand als ceremoniemeester. Dat kan iemand uit jullie familie of vriendenkring zijn of een professional.

Wat doet een ceremoniemeester?

Een ceremoniemeester heeft zoveel taken als je hem/haar geeft, de basistaken zijn vaak de volgende:

  • Het draaiboek maken of het bruidspaar ondersteunen in het maken daarvan;
  • Contact opnemen met de trouwleveranciers om kennis te maken en de gemaakte afspraken te bevestigen;
  • Bijhouden welke gasten wel en niet komen (RSVP’s);
  • Aanspreekpunt voor de gasten voor en tijdens jullie trouwdag;
  • Ontvangen van de gasten op de trouwdag;
  • Uitdelen van corsages;
  • Er zorg voor dragen dat alles verloopt volgens het draaiboek tijdens jullie trouwdag;
  • Onverwachtse problemen oplossen zonder dat jullie daar iets van merken;
Zoek je een professionele ceremoniemeester? Klik dan hier

Vrienden als ceremoniemeester?

Heel veel bruidsparen kiezen iemand in de familie of vriendenkring als hun ceremoniemeester. Het voordeel hiervan is dat diegene jullie goed kent en dus precies weet wat jullie willen. Het nadeel is dat diegene dan niet kan genieten van jullie trouwdag, omdat hij of zij constant aan het rennen is om alles in goede banen te leiden. Een professionele ceremoniemeester heeft meer ervaring in het reilen en zeilen omtrent het trouwen en jullie trouwdag en zorgt er dan ook voor dat alles prettig en zonder zorgen verloopt. Daarnaast hoeft een professional niet te kunnen genieten van jullie huwelijk, het is zijn of haar werk. Een familielid of vriend zal wel graag willen genieten van deze dag. Het nadeel is natuurlijk dat een professionele ceremoniemeester een bepaalde vergoeding vraagt voor zijn of haar diensten.

Terug naar inhoudsopgave

Weddingplanner, waarom?

Wil jullie niet opnieuw het wiel hoeven uitvinden nu jullie gaan trouwen? Of willen jullie verzekerd zijn van de beste leveranciers tegen de beste prijs? Dan zouden jullie kunnen kiezen voor een weddingplanner. Hij of zij neemt de gehele of gedeeltelijke planning van jullie trouwdag uit handen, zodat jullie onbezorgd kunnen genieten van alle voorbereidingen. Ook is de weddingplanner als ceremoniemeester aanwezig tijdens jullie trouwdag, zodat ook dan niets misgaat.

Benieuwd naar wat een weddingplanner voor jullie kan betekenen? Klik dan hier

Terug naar inhoudsopgave

loveweddingplanning

Bruidsboeket, ze zijn er in alle soorten en maten!

Bij de meeste huwelijken horen bloemen. Hierbij kun je denken aan een bruidsboeket, corsages, polscorsages, haardecoratie, decoratie op de trouwauto, decoratie op de locatie of bloemblaadjes om te strooien.

Bruidsboeket

Het bruidsboeket is bedoeld voor de bruid. Dit is vaak een groot boeket met allerlei soorten bloemen. Bruidsboeketten zijn er in allerlei soorten en maten. Hier geef ik de meest voorkomende:

  • Bolvormig boeket (biedermeier): Het meeste populaire boeket, wat gemaakt kan worden met 1 soort bloemen (klassiek) of gemengde bloemen.
  • Druppelvormig boeket: Boeket in de vorm van een druppel, vaak gemaakt met Calla’s.
  • Een boeket in de vorm van een waterval (perfect voor bij een simpele jurk): Deze vorm is ingewikkelder en langer dan het druppelvormige boeket.
  • Een boeket bestaande uit 1 bloem (de halvemaan).

Daarnaast zijn er verschillende technieken om de bruidsboeketten te ‘binden’

  • Handgebonden: Dit boeket wordt wat losser bij elkaar gebonden, waardoor het een speelse uitstraling heeft. Het is een rond boeket waarvan de stelen onderin uitsteken, deze zou je kunnen omwikkelen met een stukje lint in de themakleuren van je bruiloft.
  • Draadgebonden: Alle bloemen worden apart op een draad gezet. Deze techniek is ideaal voor wat minder stevige bloemen of juist hele zware bloemen. Ook kunnen de bloemen met deze techniek in elke gewenste richting geplaats worden. Het nadeel is dat deze manier duurder is, vanwege de arbeidsintensiviteit. Ook kunnen de bloemen naderhand niet meer in water gezet worden, waardoor de houdbaarheid korter is. Tenslotte is dit boeket wat zwaarder.
  • Bridy: een plastic houdertje met een een bolletje steekschuim waar de bloemen en bladeren ingestoken worden. Het voordeel is dat dit boeket een handvat heeft, waardoor je het gemakkelijk vast kunt houden. Ook is het minder zwaar. Het steekschuim bevat voldoende water, dus dit boeket is in tegenstelling tot het draadgebonden boeket wel langer houdbaar. Een nadeel is dat er veel materialen worden gebruikt, waardoor het duurder is dan een handgebonden boeket.
  • Pomander: wordt ook wel ‘bloemenbal’ genoemd. Het is een ronde bal opgestoken met bloemen. Aan deze bol zit een lint waar je het aan vast kunt houden.

Corsages

Vaak is er sprake van een corsage voor de bruidegom en een corsage voor de daggasten of meest directe familieleden. Deze corsages worden aangepast aan het bruidboeket De corsage van de bruidegom is vaak groter dan die van de daggasten of directe famillieleden.

Hoe draag je zo’n corsage?

  • Vrouw: op de linkerschouder met het steeltje omhoog en de bloemen naar beneden.
  • Man: In het knoopsgat van de linker revers met de bloem omhoog en het steeltje naar beneden.

Polscorsages

Een polscorsage is een armband van bloemen en wordt vaak gekozen als vervanging van het bruidsboeket of juist als extra aanvulling op het bruidsboeket. Ook krijgen jonge bruidsmeisjes vaak een polscorsage, zodat ze niet met een zwaar bruidsboeketje moeten rondlopen. Het nadeel is dat hiervoor niet alle bloemen geschikt zijn, omdat deze de gehele dag zonder water moeten kunnen.

Haardecoratie

Het is erg leuk om als aanvulling op je bruidsboeket te kiezen voor een haarband of diadeem van bloemen. Dit kan in de vorm van 1 bepaalde bloem, maar er kan ook een haarband, spelt of kam van gemaakt worden. Deze vorm van bruidswerk is ook uitermate geschikt voor je bruidsmeisjes.

Decoratie voor op het trouwvervoer

Jullie kunnen er voor kiezen om een bloemstuk te laten maken voor op jullie trouwvervoer. Vaak is dit een iets groter boeket wat wordt vastgemaakt met een zuignap, zodat het vervoer niet beschadigt.

haardecoratie
trouwvervoer

Dj of Band?

Voor het trouwfeest wordt vaak gekozen voor een band of een DJ. Hier zetten we de voor- en nadelen van beide mogelijkheden op een rijtje

DJ

Een DJ heeft vaak een groter repertoire dan een band en neemt minder ruimte in beslag. Daarnaast heeft een DJ meestal verschillende shows en verschillende sets, waardoor je een mooie totaalbeleving kunt creëren met licht en geluid. Tenslotte is het bij veel DJ’s mogelijk verzoekjes aan te vragen tijdens het feest, waardoor jullie trouwfeest nog meer op gang komt.

Band

Het voordeel van een band is dat zij vaak meer sfeer met zich meebrengen en een bepaalde stijl benadrukken. Het nadeel is dat zij veel plaats in beslag nemen en dat jullie gebonden zijn aan een bepaald repertoire.

Terug naar inhoudsopgave

Catering zelf uitkiezen of inbegrepen bij de trouwlocatie?

Wanneer je gaat trouwen zul je zien dat de catering vaak het duurste is van heel je trouwdag. Daarnaast is het ook de kostenpost waar je het meest op kunt besparen. Hoe zit dat?

  1. De hoeveelheid gasten die uitgenodigd worden. Meer gasten, betekent meer eten en drinken, dus hogere kosten voor de catering;
  2. Het soort eten wat jullie kiezen. Een kipfilet is vaker goedkoper dan een stukje ossenhaas en in plaats van champagne kun je ook voor de goedkopere variant prosecco kiezen;
  3. Hoe jullie willen dineren. Wanneer jullie een 4-gangen diner wensen is dit duurder dan een lopend buffet of een informele barbecue;
  4. Jullie keuze voor de cateraar. Hierin zitten grote prijsverschillen.
catering

Let op

Bij veel trouwlocaties is het verplicht gebruik te maken van de eigen catering.

Trouwvervoer

Trouwvervoer is er in alle soorten en maten, want jullie willen natuurlijk wel in stijl naar jullie trouwlocatie vervoerd worden. Aan welke soorten trouwvervoer kun je allemaal denken?

  • Klassieke auto, zoals een Citroen Traction Avant, een Cadillac, een Fiat 500, een Rolls Royce, een kever of een eend
  • Moderne auto, zoals een Ferrari, een Maserati, een Dodge, een Chevrolet, een Jaguar of een Tesla
  • Een Limousine
  • Een bus of feestbus, waarmee je ook al je daggasten kan vervoeren
  • Oud Volswagen busje
  • Een koets

Trouwringen

De meeste bruidsparen kiezen ervoor om hun huwelijk te bezegelen met trouwringen. Deze kunnen jullie uiteraard kopen in de verschillende juweliers. De ene juwelier is hierin goedkoper als de andere. Daarnaast kunnen jullie ervoor kiezen om jullie trouwringen op maat en naar wens te laten maken. Vaak wordt dit gedaan door een goudsmid.

Verder kun je van alles in jullie trouwringen laten graveren. Je ziet vaak dat bruidsparen de trouwdatum in de ringen laten graveren, maar jullie kunnen er bijvoorbeeld ook voor kiezen om jullie hartslag in de ring te laten graveren. Ik heb ook bruidsparen gezien die de eerste letters van hun namen in de trouwringen zetten of een tekst waar ze beide iets mee hebben. Je kunt erin laten graveren wat jullie willen!

Jullie willen iets anders dan een trouwring

Zijn jullie nu niet zo van de ringen of mogen jullie deze niet dragen op het werk? Dan zijn er tal van andere alternatieven voor de trouwring!

  • Een ander soort sieraad, zoals een horloge, ketting of armband;
  • Tatoeage; 
  • Jullie handen in elkaar gevouwen gegoten in gips;
  • Een symbolische boom die jullie planten in jullie tuin.

Terug naar inhoudsopgave

coronaentrouwen

Muzikale invulling van jullie ceremonie

Tijdens je ceremonie zijn er vaak 3 momenten voor een stukje muziek. Bij binnenkomst, tijdens het tekenen van de akte en bij het verlaten van de trouwceremonie. Uiteraard kun je, de door jullie gekozen liedjes, af laten spelen op een geluidsinstallatie. Vaak maak je dan gebruik van een USB, CD of Spotify. Ook kun je ervoor kiezen om een artiest te laten komen, zoals een zanger/zangers, een harpist, fluittist, pianist etc. etc.

Bruidsvisagie en Bruidskapsel

Een visagist en kapster verzorgen de make-up en de haren van de bruid op de ochtend van de trouwdag. Soms komen zij later op de dag nog terug om de make-up en het kapsel bij te werken, bijvoorbeeld voor het avondfeest. Wanneer je een visagist en kapster gaat kiezen let dan op een aantal dingen:

  1. Komt de visagist en/of kapster naar jou op de ochtend van je trouwdag of moet jij naar haar toe gaan? Ik zou adviseren om altijd voor een visagist en kapster te gaan die bij jou thuis komt, dat geeft een hoop rust voor jezelf.
  2. Kun je een proef make-up en proef kapsel doen vooraf aan jullie trouwdag? Wanneer dit kan zou ik dit altijd doen, zodat je zeker weet dat de stijl van deze visagiste en/of kapster bij jou past.
  3. Hoe lang heeft de visagiste nodig voor het opmaken en de kapster voor je gekozen kapsel? Het zou heel vervelend zijn als je dit niet goed inpland in je draaiboek, waardoor je al meteen achterloopt op je planning.
bruidsvisagie
bruidskapsel

Tip

Vaak kan een visagiste ook je haar doen, vraag dit na, zo heb je niet 2 personen die ’s-Ochtend met je bezig zijn.

Nagelstylist

Sommigen bruiden vinden het prettig om ook hun nagels te laten doen voor de trouwdag. Hiervoor zou ik een nagelstyliste kiezen bij jou in de buurt waar je vaker naartoe gaat en over wie je dus ook tevreden bent. Je nagels kun je het beste de dag voor je bruiloft laten doen.

Terug naar inhoudsopgave

nagelstylist

Trouwambtenaar

Er zijn twee verschillende soorten trouwambtenaars. Trouwambtenaars van de gemeente en zelfstandige trouwambtenaren.

Trouwambtenaar van de gemeente

Een trouwambtenaar van de gemeente kan jullie trouwen in het gemeentehuis of op een officiële trouwlocatie buiten het gemeentehuis. Deze trouwambtenaren zijn vaak verbonden aan een bepaalde gemeente. Vraag dus bij jou gemeente na welke trouwambtenaren zij hebben en of je mag kiezen welke ambtenaar jullie huwelijk voltrekt. Bij sommigen gemeenten staan de ambtenaren vermeldt op hun website met daarbij een persoonlijk stukje.

Dit zie je bijvoorbeeld bij de gemeente Kerkrade

trouwen-hamer

Zelfstandig trouwambtenaar

Een zelfstandig trouwambtenaar is iemand die beëdigd is als trouwambtenaar en daardoor in elke gemeente in Nederland benoemd kan worden als trouwambtenaar voor één dag. Vaak hebben zij ervoor gekozen een eigen onderneming te starten als trouwambtenaar, omdat zij vrijer willen zijn in de invulling van de ceremonie. De trouwceremonies geleidt door een zelfstandig trouwambtenaar zijn in mijn ervaring dan ook altijd persoonlijker.

Familielid of vriend als trouwambtenaar

Als laatste is het ook mogelijk om jullie te laten trouwen door een familielid of vriend. Bijvoorbeeld je grappige oom of die vriendin die altijd de mooiste speeches vertelt. Deze persoon moet dan wel beëdigd worden voor één dag door de rechtbank en benoemd worden als trouwambtenaar voor één dag door de gemeente waar de huwelijksvoltrekking plaats vindt.

Wanneer je dit wil dien je een verzoek in bij de afdeling burgerzaken van de gemeente, wanneer deze de aanvraag goedkeurt moet de persoon in kwestie nog beëdigd worden door de rechter om BABS voor één dag te mogen zijn.

Tijdens de bruiloft zal er wel nog een officiële trouwambtenaar van de burgerlijke stand aanwezig zijn om te controleren of jullie ceremonie op de juiste manier verloopt en dus rechtsgeldig is.

Let op

De persoon die jullie kiezen moet 18 jaar of ouder zijn, mag niet onder curatele staan en moet een verklaring omtrent gedrag kunnen overleggen.

Drukker

Bij de drukker kom je voor:

  • Save-the-date kaarten
  • Uitnodigingen
  • Bedankkaartjes
  • Menukaartjes
  • Naamkaartjes

Tegenwoordig zijn er ook velen websites waar je drukwerk kunt bestellen. Zij hebben vaak standaard ontwerpen, maar ook de mogelijkheid om zelf je kaarten te ontwerpen.

menukaart
tafelnummers
menu

Leveranciers van bedankjes

Bedankjes heb je in alle soorten en maten en hierin heb je dus ook allerlei verschillende leveranciers. Leveranciers die een winkel hebben en leveranciers die enkel en alleen bedankjes verkopen via een webshop. Enkele leuke sites voor bedankjes zijn:

Weddingdeco:  https://www.weddingdeco.nl/bedankjes-bruiloft/

Trouwartikelen:  https://www.trouwartikelen.nl/bedankjes-bruiloft

Bedankjes:  https://www.bedankjes.nl/bruiloft-bedankjes

Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om je bedankjes zelf te maken.

Lees voor inspiratie eens mijn blog: Huwelijksbedankjes

Terug naar inhoudsopgave

DIY

DIY staat voor Do It Yourself. Heel veel bruiden kiezen ervoor om de decoratie voor hun trouwdag zelf te maken. Ontzettend leuk om te doen natuurlijk. Zo kun je potjes en flesjes versieren in de stijl van jou bruiloft en deze vullen met een leuk waxinelichtje of bloemetje. Ook kun je zelf een wegwijzer maken of een krijtbord met een leuke tekst erop. En natuurlijk niet te vergeten zelf bedankjes of een enveloppendoos knutselen.

Onderdelen nodig? Kijk eens op AlieExpress  

Ben je wat minder creatief? Kies dan voor een stylist, zij hebben vaak zelf heel veel leuk decoratiemateriaal in huis. Ook kun je de decoratie op maat kopen. Hiervoor zou je kunnen kijken naar een ballondecorateur.

Terug naar inhoudsopgave

Bruidspersoneel

Het bruidspersoneel is de benaming voor alle personen die een taak hebben op de bruiloft. Hierbij kun je denken aan getuigen, vader van de bruid, moeder van de bruid, bruidsmeisjes, bruidsjongens, bruidsdames, bruidsheren, een ceremoniemeester en natuurlijk een bloemenmeisje.

Terug naar inhoudsopgave

bruidsmeisje

Wat kost een trouwdag gemiddeld?

Een trouwdag kost gemiddeld 15.000-20.000 euro. Natuurlijk is dit geheel afhankelijk van jullie wensen en jullie budget. De kosten die gegeven zijn in dit artikel zijn immers gemiddelden en kunnen daarom afwijken naar boven of naar beneden. Het meeste kun je besparen op de catering, de trouwlocatie en de fotograaf. Al ben ik van mening dat je op een fotograaf voor je huwelijk nooit zou moeten bezuinigen, dit is immers je enigste tastbare herinnering aan deze dag.

Waar je wel op kunt letten is dat de verhouding tussen de verschillende onderdelen van je trouwdag goed blijft. Hiervoor kun je onderstaande grafiek als uitgangspunt nemen.

budget-bruiloft

Hoe jullie trouwdag te plannen? Zie hieronder het stappenplan!

Een jaar voor de huwelijksdag

  • Bepalen wat voor type huwelijk jullie bruiloft moet worden (formeel/informeel);
  • Bij de gemeente de trouwdatum vaststellen;
  • Bepalen wie jullie allemaal uit willen nodigen, aantal gasten;
  • Bezoeken van locaties voor de kerkelijke ceremonie, de receptie, het diner en het feest. Welke diensten wensen jullie verder? (fotograaf, videograaf, muziek, bloemen etc. etc.)
  • Vraag iemand als getuige;
  • Willen jullie bruidsmeisjes/bruidsjonkers aanstellen?
  • Willen jullie een bloemenmeisje aanstellen?
  • Vinden jullie plaatsaanwijzers handig?
  • Hebben jullie al nagedacht over wie jullie ringendrager zal zijn?
  • Kies een ceremoniemeester.

Negen tot zes maanden voor de huwelijksdag

  • Met welke mensen willen jullie een formele groepsfoto maken?
  • Wat willen jullie als trouwvervoer;
  • Bepaal welke cateraar jullie willen;
  • Welke fotograaf spreekt jullie het meeste aan;
  • Bepaal of jullie een videograaf willen en zo ja, wie jullie dan het meeste aanspreekt;
  • Maak een lijst van de muziek tijdens de kerkelijke ceremonie, de receptie en het feest;
  • Verzamel alle namen en adressen voor de gastenlijst.

Zes tot vier maanden voor de huwelijksdag

  • Uitzoeken van de bruidsjurk;
  • Schoenen uitzoeken;
  • Trouwringen uitzoeken;
  • Bepaal waar jullie op huwelijksreis willen en plan deze reis ook;
  • Bepaal op welke manier jullie de huwelijksnacht willen doorbrengen;
  • Regel op je werk een verlofaanvraag voor je huwelijksdag;
  • Maak de gastenlijst definitief;
  • Kies een bloemist;
  • Zoek een drukkerij die jullie aanspreekt en bestel uitnodigingen. Bestel daarnaast ook andere feestartikelen die jullie aanspreken, zoals duiven, rijst, ringkussen etc. etc.;
  • Ga na waar smokings voor het huwelijksfeest te koop of te huur zijn;
  • Maak de reservering van de gekozen locaties en de kerkelijke ceremonie definitief;
  • Leg ook de afspraken met betrekking tot het vervoer vast;
  • Regel alle aanbetalingen en contracten;
  • Kies jullie bruidskinderen wanneer jullie deze erbij willen hebben;
  • Boek eventueel een dansschool voor de openingsdans;
  • Regel de kleding voor de bruidegom.
planning

Drie maanden voor de huwelijksdag

  • Bestel de bruidstaart;
  • Pasbeurten voor de jurk;
  • Bedenk wat jullie voor bedankjes willen;
  • Proefkapsel en –make-up voor de bruid.

Twee maanden voor de huwelijksdag

  • Reserveer eventueel kamers voor gasten die van ver komen;
  • Adresseer de uitnodigingen en verstuur deze 4-6 weken voor de huwelijksdatum;
  • Regel de notaris zo nodig;
  • Maak een huwelijkslijst op;
  • Regel al het drukwerk (dankkaartjes, boekjes voor de ceremonie);
  • Ga op zoek naar een gastenboek en eventueel een leuke enveloppendoos.

 Een maand voor de huwelijksdag

  • Maak alle zaken rondom het huwelijks definitief; (leveranciers bevestigen)
  • Lever alle gegevens aan bij de leveranciers, zoals tijdschema, plattegronden, routebeschrijvingen etc. etc.
  • Laatste pasronde organiseren voor jou en jouw eventuele bruidskinderen;
  • Vraag iemand zorg te dragen voor het gastenboek tijdens de receptie;
  • Haal de trouwringen op;
  • Check de outfit van de bruidegom.

Twee weken voor de huwelijksdag

  • Het huwelijkscontract moet binnen zijn bij de gemeente, vraag dit na;
  • Neem contact op met gasten die niet hebben gereageerd;
  • Maak de tafelschikking in orde.
  • Geef het definitieve aantal gasten door aan de feestlocatie en dinerlocatie of cateraar.

Een week voor de huwelijksdag

  • Haal alle kleding en accessoires op;
  • Neem alle details nog eens met de betrokkenen door en informeer hen over eventuele veranderingen;
  • Zorg dat alle huwelijksbenodigdheden aanwezig zijn met speciale aandacht voor de ringen;
  • Laat de nagels van de bruid verzorgen.

Trouwen, automatisch in gemeenschap van goederen?

Er zijn drie manieren waarop je wettelijk kunt trouwen.

  1. Beperkte gemeenschap van goederen (standaard vanaf 01 januari 2018)
  2. Algehele gemeenschap van goederen (standaard voor 01 januari 2018)
  3. Huwelijkse voorwaarden

Standaard: beperkte gemeenschap van goederen

Hierbij is sprake van een wettelijke gemeenschap van goederen, waarvan jullie bij een scheiding elk 50% krijgen. Wat valt er nu wel en niet onder deze beperkte gemeenschap van goederen?

Wel

  • Bezittingen en schulden die vóór het huwelijk van jullie samen waren
  • Bezittingen en schulden die jullie samen tijdens het huwelijk krijgen
  • Een onderneming die door jullie samen of door één van jullie wordt gestart tijdens het huwelijk

Niet

  • Bezittingen en schulden die alleen van jou zijn blijven alleen van jou, dit geldt ook voor je partner
  • Erfenissen en schenkingen die jij voor het huwelijk gekregen hebt of tijdens het huwelijk krijgt zijn van jou, dit geldt ook voor je partner.
  • Een onderneming die je gestart hebt voor het huwelijk blijft van jou. Wel moet je dan aan de partner een vergoeding betalen die vergelijkbaar is met het salaris dat in de gemeenschap valt.

Wel moet je bij een scheiding kunnen aantonen dat de bezittingen die buiten de wettelijke gemeenschap van goederen zijn gevallen ook echt van jou alleen zijn. Bewaar daarom zaken als aankoopnota, testamenten en schenkingsakten.  Kun je het namelijk niet bewijzen, dan krijgt je partner alsnog 50%.

just-married

Wanneer trouwen in gemeenschap van goederen?

Hierbij is sprake van een wettelijke gemeenschap van goederen, waarvan jullie bij een scheiding elk 50% krijgen. Wat valt er nu wel en niet onder?

Wel

  • Alle bestaande en toekomstige bezittingen zijn van jullie allebei
  • Erfenissen en schenkingen zijn ook van jullie allebei
  • Een eigen onderneming die al bestond wordt ook van jullie allebei
  • Bij een scheiding wordt alles 50-50 verdeeld.

Niet

  • Alles is van jullie samen

Deze manier van trouwen is niet meer de standaard norm, wanneer jullie dit dus wel willen zullen jullie dit bij de notaris moeten laten vastleggen.

eetje

Men vond de oude gemeenschap van goederen niet meer van deze tijd en daarom zijn er enkele zaken uit de wettelijke gemeenschap van goederen gehaald.

Wanneer trouwen op huwelijks voorwaarden?

Wanneer jullie bezittingen en schulden in zijn geheel apart willen houden kunnen jullie trouwen op huwelijkse voorwaarden. Hier gelden de afspraken die jullie hebben vastgelegd bij de notaris. Bij deze vorm van trouwen is het dus heel erg van belang om van alles wat je koopt of wat jullie kopen vast te leggen van wie het is. Hierbij is het bewaren van aankoopnota, testamenten en schenkingsakten dus een must.

Terug naar inhoudsopgave

Wat zijn de rechten en plichten binnen het huwelijk

  1. Je mag elkaars achternaam gebruiken en kunt deze laten registeren in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente. Je officiële achternaam wijzigt hierdoor echter niet en zal in officiële documenten altijd gebruikt worden, zoals in je paspoort of rijbewijs. Instanties die aangesloten zij bij de BRP zullen wel je gekozen achternaam gebruiken.
  2. In een rechtszaak hoef je niet te getuigen tegen je echtgenoot
  3. Bij bepaalde verrichtingen of beslissingen heb je elkaars toestemming nodig, zoals bij het verkopen van een huis waarin jullie samen wonen
  4. Je bent verplicht om in elkaars levensonderhoud te voorzien, dat heet de onderhoudsplicht.
  5. Je bent elkaars wettelijk erfgenaam
  6. Er bestaat recht op elkaars pensioen

Terug naar inhoudsopgave

trouwboek

Indeling trouwdag, waar op letten?

  • Bouw echt voldoende rustmomenten in op de dag voor jullie zelf!
  • Plan niet alles te dicht op elkaar, neem voor elk onderdeel 15 minuten uitloop in acht
  • Rijdt eens de verschillende routes van de dag, let hierbij op stoplichten, spoorwegafsluitingen en drukke punten. Het beste is om de routes te rijden op dezelfde dag als jullie trouwdag en op dezelfde tijden.
  • Houdt rekening met jullie trouwvervoer. Kan het vervoer over de snelweg? Kan het vervoer over onverharde wegen? Zijn er misschien drempels waar het vervoer niet overheen kan?
  • Maak niet teveel eetmomenten op de dag
  • Het is jullie dag! Laat je niet teveel beïnvloeden door meningen van vrienden en familie

Tip

Wanneer je een weddingplanner inhuurt zal hij/zij dit alles voor jullie in de gaten houden.

Trouwleveranciers, waar op letten?

Alle trouwleveranciers

  • Vraag goed naar de voorwaarden van levering
  • Maak duidelijke afspraken over de prijs en de bijkomende kosten
  • Vraag wat de voorwaarden zijn met betrekking tot wijziging
  • Vraag wat de voorwaarden zijn bij annulering
  • Wat gebeurt er als de leverancier niet kan leveren in verband met ziekte of andere onverwachtse omstandigheden
  • Wat gebeurt er als de leverancier failliet gaat
  • Zorg dat je alles duidelijk op papier/mail hebt. Je mag een leverancier gerust vragen om persoonlijk of telefonisch gemaakte afspraken nog even op papier te zetten.

Trouwstylisten

  • Kan hij/zij voorbeelden laten zien van andere gestylde bruiloften in jullie stijl?
  • Wat heeft de stylist zelf aan decoratie?
  • Welke decoratie moeten jullie zelf verzorgen en wat betekent dit voor de prijs?

Bruidstaart

  • Hoe kan de bruidstaart opgebouwd worden? Soms kunnen bepaalde ingrediënten niet samen
  • Hoe laat kan de bruidstaart geleverd worden?
  • Past de bruidstaart in de koeling op de trouwlocatie?
  • Kan de bakker rekening houden met bepaalde allergieën?
bruidstaart

Bloemist

  • Zijn de door jullie gewenste bloemen beschikbaar op jullie trouwdag?
  • Wat is een alternatief voor de gewenste bloemen (zo nodig)?
  • Hoe wordt gewaarborgd dat de bloemen de gehele dag goed blijven?
  • Worden de bloemen gebracht of moeten ze opgehaald worden?
  • Is er sprake van borg voor bepaalde attributen, zoals vazen en glaasjes?
  • Wanneer moeten gehuurde attributen teruggebracht worden?
bruidsboeket

DJ of Band

  • Hoeveel ruimte heeft de DJ of de band nodig?
  • Hoe laat komt de DJ opbouwen?
  • Houdt de DJ rekening met het aantal vastgestelde decibellen door de trouwlocatie?

Cateraar

  • Levert de cateraar naast het eten ook het servies, glaswerk en bestek?
  • Hoe moeten het servies, glaswerk en bestek geretourneerd worden?
  • Worden er extra kosten gerekend als het servies, glaswerk en bestek vuil wordt teruggebracht?
  • Wat zijn de huur- of borgkosten voor het servies, glaswerk en bestek?
  • Kan de cateraar rekening houden met bepaalde allergieën?

Muziek tijdens de ceremonie

  • Is de zanger(es) of het instrument voldoende goed te horen achterin de zaal?
  • Komt de zanger(es) of het instrument bij een buiten ceremonie voldoende tot zijn recht?
  • Heeft de musicus al eens eerder een buiten ceremonie gedaan?
  • Wat heeft hij/zij nodig aan elektriciteit bij de locatie?

Tip

Vergeet vooral niet te genieten 😊

Bruidsnoodpakket

Bij elke bruiloft is het belangrijk dat er een EHBO kit is, anders dan de algemeen bekende EHBO koffer. Deze EHBO kit is speciaal gemaakt voor een bruiloft en bevat zaken die je nodig zou kunnen hebben op een bruiloft, zoals een reservepanty, naald en draad, een plaid om op te zitten, extra deodorant, extra make-up voor de bruid, paraplu’s etc. etc.

Tip

Wanneer jullie de lijst erg lang vinden, denk dan eens na over een weddingplanner of ceremoniemeester, zij nemen jullie dit allemaal uit handen.

Willen jullie ondersteuning van Love Wedding Planning?
Dienstverlening op maat voor elk trouwbudget!

Comments

  1. Marie says

    Bedankt voor het delen van dit artikel over het organiseren van een bruiloft. Er zijn inderdaad veel verschillende dingen die geregeld moeten worden. Zelf raak ik het overzicht ook een beetje kwijt! We gaan in ieder geval beginnen met het vastzetten van de locatie. Dit is het belangrijkste naar mijn idee.

  2. 918Kiss, says

    Right on! Do you mind if I quote a couple of your posts as long as I provide credit and sources back to your blog? My blog is in the same niche as yours, and my users would benefit from some of the information you provide here. Please let me know if this ok with you. Thank you.

  3. Richard van Omster says

    Bedankt voor het delen van de informatie over het planning van een bruiloft! Wij merken ook dat hier meer bij komt kijken dan dat we dachten. Gelukkig hebben we de grootste onderdelen al geregeld. Ook zijn we bij de notaris geweest.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join us on Instagram

Copyright © 2024 Weddingplanner en ceremoniemeester Limburg · Theme by 17th Avenue